Wednesday, September 14, 2011

Abang

Ada orang pernah kata, untunglah kalau ada seorang yang tak pernah jemu dengar kita bercakap walau banyaknya adalah merapu. Aku ada kawan yang begitu. Aku membebel lah apa saja walau pasal isu yang kecil mahu pun besar, dia tu dengar je lah dengan redha nya. Tak pernah lagi dia suruh aku stop bercakap.

Dan seorang lagi pula adalah yang selalu berikan pendapat tentang sebarang permasalahan yang aku hadapi. Pendapat dari seorang yang lebih tua. Mungkin ada yang bertanya kenapa aku tak panggil dia as "Abang". Jawapannya, entah. dari awal kenal memang bukan begitu, bukan kah yang penting aku tunjukkan rasa hormat pada dia sebagai yang lebih tua walau tanpa panggilan abang tersebut?

Hidup tanpa masalah seperti air tanpa gula rasanya. Tiada kemanisan yang mampu buat kita tersenyum bila mengingatinya di masa hadapan. Tapi kalau asyik menyangka masalah itu seperti pahitnya kopi, bila diingat kembali pun akan terus menggeleng kepala tidak mahu merasainya lagi.

:)

No comments: